۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۰۲

مهر گزارش می دهد؛

چشم طرح۲۰ساله درشهر چشمه ها آب نخورد/کمربند سبز خرم آباد بسته نشد

چشم طرح۲۰ساله درشهر چشمه ها آب نخورد/کمربند سبز خرم آباد بسته نشد

خرم آباد - خرم آباد به دیار چشمه سارها شهرت دارد، شهری که به رغم آغاز عملیات اجرایی کمربند سبز آن از سال ۷۳ همچنان بعد از گذشت ۲۰ سال چشم به راه تکمیل این طرح با همکاری دستگاههای متولی امر است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایجاد کمربند سبز در شهرها یکی از راهکارهایی است که امروزه توسط کارشناسان محیط زیست برای جبران و کاهش اثرات زیانبار ناشی از آلودگی هوا ارائه می شود که اهمیت اجرای این کمربند با توسعه شهرها هر روز بیشتر می شود.

این در حالیست که ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهرها علاوه بر مهار گرد و غبار و ببود وضعیت ریه های تنفسی شهر در تلطیف و تعدیل هوا نیز موثر بوده و از توسعه بی رویه حاشیه نشینی در شهرها نیز جلوگیری می کند.

استان لرستان به ویژه شهر خرم آباد به علت توپوگرافی خاص و محصور شدن در یک دره طی سالهای اخیر شاهد پدیده ریزگردهای عربی بوده که خروج از این بحران زیست محیطی با توجه بهدرگیر بودن عوامل داخلی و ارجی به راحتی امکان پذیر نیست لذا ایجاد کمربند سبز در این شهر می تواند بخشی از آلودگی های شهر خرم آباد را کاهش دهد.

خطر آلودگی هوا بیخ گوش شهر خرم آباد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر بحث هوای پاک و زندگی سالم را به عنوان یک ضرورت در جامعه جهانی و در اولویت کارهای همه سیاست گذاران دانست و گفت: امروز با گسترش بی رویه شهرها، افزایش صنایع و خودروهای بی کیفیت سلامتی همه مردم در معرض خطر قرار گرفته است و اگر مدیریت صحیحی در این زمینه صورت نگیرد در آینده نه چندان دور در شهر خرم آباد نیز معضل آلودگی هوا خود را نشان خواهد داد.

آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان

مهرداد فتحی بیرانوند ۷۵ تا ۸۰ درصد عوامل ایجاد آلودگی هوا را ناشی از سوخت خودروها دانست و عنوان کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده آلودگی ناشی از صنایع بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و آلودگی ناشی از سوخت های خانگی بین ۵ تا ۱۰ درصد است و این موضوع تا حدی در جامعه نمود پیدا کرده است که اکنون شاهد بروز بیماری های پیدا و پنهان متاثر از آلودگی هوا هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان اضافه کرد: بسیاری از بیماری های قلبی عروقی، سکته های آنی، آلرژی ها، بیماری های پوستی و تنفسی و ... متاثر از بحث آلودگی هوا هستند لذا اهمیت موضوع آلودگی محیط زیست آنقدر زیاد است که می بایست این بحث را در مباحث کاری همیشه در نظر گرفت.

۱۱۵ روز آلوده در استان لرستان ثبت شد

فتحی بیرانوند از وجود ریزگردها بعنوان میهمان ناخوانده ای نام برد که چند سالی است گریبانگیر استان های غرب نشین از جمله استان لرستان شده است و گفت: استان لرستان علاوه بر آلودگی های ناشی از سوخت خودروها و صنایع چند سالی است که میزبان ریزگردها بوده بطوریکه سال گذشته ۱۱۵ روز آلوده برای استان لرستان ثبت شد.

وی وجود ریزگردها در لرستان را به منزله زنگ خطر و هشدار جدی تلقی کرد و بیان داشت: وجود ریزگردها یکی از عوامل اولیه خشکیدگی جنگل های زاگرس است و عواملی دیگر همچون خشکسالی و کهنسالی از دیگر عوامل خشک شدن جنگل های زاگرس هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان بر ضرورت کاهش اثرات زیانبار آلودگی هوا تاکید کرد و افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که می تواند در این زمینه در دستور کار قرار گیرد ارتقای فرهنگ درختکاری در سطح جامعه است.

آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان

وی گفت: هرچند استان لرستان بواسطه شرایط اکولوژیکی خاص دارای جنگل های انبوهی است اما نباید به این داشته ها اکتفا کرد.

خشکیدگی ۵۶۰ هزار هکتار از جنگل های زاگرس

فتحی بیرانوند از در معرض خشکیدگی قرار گرفتن ۵۶۰ هزار هکتار از جنگل های زاگرس خبر داد و گفت: لازم است برای جایگزین کردن این جنگل های در معرض خطر خشکیدگی همگی دست به دست هم داده و با گسترش فضای سبز و درختکاری اقدامات لازم را بعمل آوریم.

وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در مورد بحث کاهش اثرات زیانبار آلودگی هوا و کاهش ریزگردها وجود هر یک هکتار جنگل و درختکاری می تواند نزدیک به ۶۸ تن از ذرات گرد و غبار را در سال جذب کند.

آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان یادآور شد: در سال های گذشته بحث ایجاد کمربند سبز در شهر خرم آباد در دستور کار قرار گرفت اما بواسطه عدم توجه این موضوع مورد غفلت واقع شد و اراده ای برای ایجاد کمربند سبز در استان و در شهر خرم آباد وجود نداشت.

لزوم اجرای کمربند سبز در شهرهای لرستان

با توجه به در معرض خشکیدگی قرار گرفتن ۵۶۰ هزار هکتار از جنگل های زاگرس لازم است برای جایگزین کردن این جنگلها همگی دست به دست هم داده و با گسترش فضای سبز و درختکاری اقدامات لازم را بعمل آوریم.فتحی بیرانوند به دو راهکار مهم برای کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا در استان لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: احیای تالاب ها و ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهر ها می تواند اثرات زیانبار ناشی از آلودگی هوا را به حداقل برساند.

وی به پای کار آمدن سازمان محیط زیست و تشکل های زیست محیطی برای ایجاد کمربند سز در حاشیه شهر خرم آباد اشاره کرد و افزود: ما این آمادگی را داریم که در این زمینه با شهرداری و فرمانداری خرم آباد همکاری کنیم و با توجه به وجود شبکه تشکل های زیست محیطی فراوان می توانیم نسبت به کاشت درخت اقدام کنیم.

کمربند سبز خرم آباد طرحی که ۲۰ ساله شد

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این مطلب که ما هنوز موفق به تبیین مسئله آلودگی هوا در استان نشده ایم گفت: مطابق گزارشات ارائه شده در گذشته خرم آباد بعنوان شهری پاک معرفی شده لذا برای این شهر اعتبارات مربوط به بحث آلودگی لحاظ نشده است.

کمربند سبز

محمدمراد سپهوند افزود: سال ۹۰ مبلغ ۱.۷ میلیارد تومان در خصوص بحث وجود ریزگردها به شهرستان خرم آباد تخصیص داده شد ولی اعتبارات امسال در خصوص بحث ریزگردها مشخص نشده است.

وی ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهر خرم آباد را برای اولین بار مربوط به سال ۷۳ دانست و اظهار داشت: این اقدام برای اولین بار در سال ۷۳ و توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بدون تخصیص هیچگونه اعتباری آغاز شد و هم اکنون نیز کار ایجاد کمربند سبز در قسمت های اطراف شهر خرم آباد تا پای کوه های این شهر پیش رفته است.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: سال گذشته نیز کار ایجاد کمربند سبز از قسمت بالای پل ماسور شهر خرم آباد آغاز و تا سمت بدرآباد ادامه داشت که در این مسیر حدود ۱۵ هزار و ۶۵۰ اصله درخت کاشته شد.

لزوم همکاری راه و شهرسازی برای اجرای کمربند سبز

سپهوند به عدم همکاری اداره راه و شهرسازی با اداره منابع طبیعی در خصوص ایجاد کمربند سبز اشاره کرد و بیان داشت: از این اداره خواسته می شود برای این منظور مسیرهای مربوطه در حریم جاده ها را ساماندهی کند.

وی عنوان کرد: ما هم اکنون بالغ بر هشت هزار چاله به طول ۳۲ کیلومتر به منظور کاشت درخت و ایجاد کمربند سبز در منطقه کمربندی شهر خرم آباد آماده کرده ایم.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: از محل اعتبارات خشکیدگی بلوط مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان برای ایجاد چاله هایی به منظور درختکاری و کارهای آبخیزداری در اطراف شهر خرم آباد به مناقصه گذاشته شده است.

آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان

سپهوند اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از استاندار لرستان درخواست کرده است دو دستگاه را برای اجرای بحث کمربند سبز در نظر بگیرد که اگر اعتبار مورد نیاز براین منظور تامین شود از درختان ایجاد شده در کمربندهای سبز بخوبی نگهداری خواهد شد.

در حال از دست دادن هوای پاک خرم آباد هستیم

به علت فرسایش خاک و شیب کوهپایه های خرم آباد هنگام بارندگی مشکلات عدیده ای در سیستم جمع آوری آبهای سطحی، جداول شهری و سیمای شهر خرم آباد بوجود می آید که لازم است برای رفع مشکل فرسایش خاک تدابیری اندیشیده شود که ایجاد کمربند سبز یکی از این راهکار ها است.عضو شورای شهر خرم آباد به اهمیت ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: با توجه به وقوع پدیده ریزگردها و روند رو به رشد فرسایش خاک به علت توپوگرافی خاص شهر خرم آباد ایجاد کمربند سبز ضروری است.

محمد حسین پور افزود: به علت فرسایش خاک و شیب کوهپایه های خرم آباد هنگام بارندگی مشکلات عدیده ای در سیستم جمع آوری آبهای سطحی، جداول شهری و سیمای شهر خرم آباد بوجود می آید که لازم است برای رفع مشکل فرسایش خاک تدابیری اندیشیده شود که ایجاد کمربند سبز یکی از این راهکار ها است.

وی به ویژگی های یک شهر خوب اشاره کرد و بیان داشت: شهر خوب شهری است که پاک، سبز و ایمن باشد و همیشه یکی از افتخارات ما خرم آبادی ها این بوده است که در شهری پاک زندگی می کنیم ولی متاسفانه در حال از دست دادن این پاکی هستیم.

دستگاههای مرتبط برای ایجاد کمربند سبز به کمک شهرداری بیایند

این عضو شورای شهر خرم آباد با بیان این مطلب که مدیریت شهری موفق است که مشارکت مردمی در آن بالا باشد افزود: شهرداری خرم آباد با همکاری اعضای شورای شهر روز جمعه بمناسبت روز هوای پاک نسبت به اجرای طرح کمربند سبز در یکی از نقاط حاشیه ای شهر خرم آباد و با مشارکت گسترده مردم اقدام کرده است.

کمربند سبز

حسین پور ادامه داد: در این مراسم برای هر درخت کاشته شده توسط اعضای هر خانواده پلاکی با نام همان خانواده تهیه شد و منطقه ای که در این روز درختکاری شد به نام پارک هوای پاک نامگذاری می شود.

وی با اشاره به اینکه قرن ۲۱ بعنوان گرمترین قرن شناخته شده است افزود: این موضوع نیاز به ایجاد فضای سبز را در سطح شهر ها دو چندان می کند لذا شهرداری خرم آباد و اعضای شورای شهر از تمامی دستگاه های ذیربط می خواهند آن ها را در ایجاد کمربند سبز در حاشیه شهر یاری رسانند.

این عضو شواری شهر یادآور شد: ایجاد کمربند شهر در حاشیه شهرها علاوه بر اینکه می تواند در پاکیزگی محیط زیست و افزایش ریه های تنفسی شهر موثر باشد از ساخت و سازهای غیرمجاز و گسترش بی رویه شهر ها ممانعت بعمل می آورد.

کد خبر 2472586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha